2017. 09. 19.┃ Fontos közérdekű adatigénylési eljárást nyertünk
Szövetségünk számára kedvező döntés született a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) által benyújtott EFOP-2.2.2. Intézményi férőhely kiváltásról szóló pályázatok megismerésére indított közérdekű adatigényléssel kapcsolatban, mivel mind a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósága (NAIH), mind a Fővárosi Törvényszék kötelezte az EU Fejlesztések Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárságot és az SZGYF-et, hogy a pályázati anyagokat az ÉFOÉSZ számára elérhetővé tegyék.
Mindenképpen pozitív fejleménynek tartjuk, hogy így a pályázati anyagok szakmai szempontból vizsgálhatóak lettek, viszont fontos megjegyeznünk, hogy a pályázatokhoz való hozzáférés hiányában a döntést előkészítő folyamatokban Szövetségünk nem tudott érdemben részt venni.
A pályázatok az érintett intézetek telephely neveivel feltüntetve, a linkekre kattintva elérhetőek.
Andornaktálya , Barcs , Báránd – Szerep-Hosszúhát -Derecske,
Belecska, Bercel, Boldogkőváralja, Búcsúszentlászló, Derekegyház, Elek, Fülpösdaróc, Kaskantyú, Kéthely
Királyegyháza, Kőkút, Magyarbánhegyes, Magyarszerdahely, Nagykanizsa, Pásztori, Peresznye
Polgárdi -Tekerespuszta, Putnok. Segesd, Szerep-Hosszúhát, Szombathely, Tarpa, Tokaj, Tordas, Vésztő, Zalaapáti
2017. 05. 30.┃Szövetségünk május 18-án közérdekű adatigényléssel fordult a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatáshoz (SZGYF), hogy megismerhessük az EFOP 2.2.2. számú Intézményi ellátásról a közösségi alapú szolgáltatásokra való áttérés fejlesztése – intézményi férőhely kiváltás című pályázatra a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság által benyújtott (tudomásunk szerint 29 db) pályázat szakmai programjait.
Adatigénylési kérelmünkre 2017. május 25-én hivatalos válasz érkezett az SZGYF-től, amelyben az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 27. §-a (5) bekezdésére hivatkozva elutasítják adatigénylési kérelmünket. A teljes válaszlevél itt olvasható.
Szövetségünk felháborítónak tartja, hogy a több mint 77 milliárd forint összértékű, uniós forrásból megvalósuló kitagolás megvalósítását célzó szakmai – és még nem is a pénzügyi – programokkal kapcsolatos információk nem tartoznak a közérdekű adatok közé, annak ellenére, hogy a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 59. § (2) c) pontja a szociális szolgáltatók számára kifejezett együttműködési kötelezettséget ír elő a fogyatékos személyek érdekvédelmi szervezeteivel. Az SZGYF számára elküldött válasz levelünk teljes hosszában itt olvasható.
2017. 05. 19.┃Az ÉFOÉSZ kezdeményezi az OFT összehívását
A gödi TOPHÁZ Speciális Otthon gondozói személyzete az ombudsmanhoz fordult beadványával, sérelmezve a közelmúltban (2016. november) történt intézményvezető váltás miatt megváltozott körülményeket, amelyek álláspontjuk szerint az intézményben élő ellátottak lakó- és életkörülményeit is hátrányosan befolyásolják. Az ombudsman jelentése elkészült, az alábbi linken olvasható teljes terjedelemben.
Az ÉFOÉSZ a jelentésben foglaltakra alapozva ismételten kezdeményezi az Országos Fogyatékosügyi Tanács (OFT) mihamarabbi összehívását.
2017. 05. 18.┃Közérdekű adatigényléssel fordult az ÉFOÉSZ a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatósághoz, hogy megismerhessük az EFOP 2.2.2. számú Intézményi ellátásról a közösségi alapú szolgáltatásokra való áttérés fejlesztése – intézményi férőhely kiváltás című pályázatra a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság által benyújtott (tudomásunk szerint 29 db) pályázat SZAKMAI PROGRAMJAIT.
2017. 05. 11.┃A Mental Disability Advocacy Centre (MDAC) nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentése a gödi TOPHÁZ intézményéről és az ott zajló, fennálló állapotokról, súlyos jogsértésekről országos botrányt és közfelháborodást keltett.
E kapcsán az RTL Klub Magyarul Balóval című műsorában egy kerekasztal beszélgetésen ismertettük álláspontunkat nemcsak a TOPHÁZ ügyében, hanem a rendszerszintű problémákkal, s a nagy létszámú intézmények kiváltásával kapcsolatban is.
2017. 05. 11.┃A kiváltási program értékelése a Gödi TOPHÁZ kapcsán
Az intézetek és az ott élők nehéz helyzetével kapcsolatos kérdésekre gyakran születik az a leegyszerűsítő válasz, hogy a nagy létszámú ápoló-gondozó intézetek kiváltását célzó pályázati programok megvalósításával megoldódnak a súlyos működési zavarok is. Míg a kiváltás a magyar szociálpolitika történetének legnagyobb átalakítása, a folyamatra azonban, mint minden problémát megoldó beavatkozásra hivatkozni több szempontból is értelmetlen.
Az intézetekben 23.000 fogyatékos személy él. 2018. december 31-ig 2500, 2023. december 31-ig pedig további 7500 személy kiköltöztetése várható. 2023 után még mindig lesz 13.000 olyan fogyatékos személy, akiknek továbbra is intézetekben kell élniük. A kiváltási folyamat önmagában tehát az ő számukra sem jelent majd megoldást.
Szövetségünk számára a legaggasztóbb azonban mégis az, hogy jelenleg esélyét sem látjuk, hogy az intézetekben élők életkörülményei javuljanak és, hogy a kiváltási folyamat valóban jobb körülményeket, teljesebb életet eredményezzen az értelmi fogyatékos emberek számára.
2017. 05. 02.┃A fogyatékos embereknek nem kell engedélyt kérniük ahhoz, hogy oda költözzenek, ahová szeretnének, de a befogadó környezet megteremtése előkészítést igényel
Szövetségünk a nagy létszámú bentlakásos intézeteket érintő kiváltási folyamat elindulása óta folyamatosan jelzi az EMMI Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkársága, s az intézményeket fenntartó Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) felé, hogy mennyire fontos a társadalom érzékenységének növelése, az önkormányzatok támogatásának elnyerése, a szűkebb és tágabb lakókörnyezet valamint a lakók felkészítése a kitagolással összefüggő változásokra.
A felkorbácsolt indulatokat, az információ hiánya okozta téves elképzeléseket, egy felfokozott hangulatú lakossági fórumon már nagyon nehéz kezelni.
A mellékelt videó és több más lakossági fórum hasonló történései is igazolják, hogy a több mint 10.000 fogyatékos embert, tágabb értelemben pedig az egész magyar társadalmat érintő változásokat, nem sikerült megfelelően előkészíteni.
Ahogy a felvételekből is látható, a nem megfelelő felkészülés a fogyatékos embereket hozza megalázó helyzetbe. Márpedig nem ők tehetnek az egészről, gyakran arról sem szólnak nekik, hogy hónapok múlva költözniük kell.
Az emberi körülményekhez (lsd. gödi TOPHÁZ) és a közösségben éléshez viszont nekik is joguk van, éppen úgy, mint bárki másnak.
Közvetítés a nyírlaki lakossági fórumról
2017. 04. 20.┃A kiváltás program megvalósításnak átfogó vizsgálatát kértük az Ombudsmantól
Az ÉFOÉSZ beadványban kérte az Ombudsman Hivatalát, hogy kezdeményezze a fogyatékossággal élők nagy létszámú intézményi ellátásának kiváltását szolgáló pályázatok megvalósításának vizsgálatát, mivel tapasztalataink azt mutatják, hogy a 77 milliárd forint uniós forrást felhasználó projektek legkevésbé szolgálják az érintett, fogyatékossággal élő emberek érdekeit.
Véleményünk szerint a kiváltási program már első ütemének is egyik legnagyobb hiányossága volt a lakók felkészítésének hiánya, ami láthatóan a második körben sem fog javulni. A tervek alapján 2018 végéig 2500 ember kiköltözése várható, de maga a kiváltási folyamat sem a lakók, sem az intézetek munkatársai sem a lakosság szempontjából nincsen megfelelően előkészítve, emiatt minden érintett számára veszélyesnek tartjuk. Kiemelten szükség lenne olyan szakmai fejlesztésekre és pszichés támogatásra, amelyek biztonságossá teszik a sokszor évtizedek óta intézetben élők számára a kiköltözést, támogatják őket az új életforma kialakításában és a közösségi életben egyaránt, de erre sem átgondolt program, sem valódi szándék vagy forrás nincsen.
Emellett a kiváltás hosszú távú koncepciója szerint a súlyos-halmozott fogyatékossággal élőket is érinti a folyamat, de a pályázati felhívások és kapcsolódó szakmai előkészítő programok nem tekintik prioritásnak a számukra közösségi életet lehetővé tevő szolgáltatások szervezését. A pályázati felhívások elenyészően jutalmazzák az olyan pályázatokat, amik az ő kiváltásukat célozzák meg és az intézetektől érkező jelzések alapján az Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) által fenntartott intézetekben már a pályázatok beadását megelőzően elkezdték a lakók intézetek közötti átcsoportosítását és a támogatott lakhatásba csak a „jobb képességűnek” ítélt személyek költözhetnek. Ennek következménye, hogy a kiváltás során a fogyatékos személyeket megkülönböztetés éri a fogyatékosságuk mértéke alapján, ami Szövetségünk szerint sérti jogaikat, mivel az intézményekben élő valamennyi fogyatékos személy számára biztosítani kell a közösségben élés, a szabad döntés és választás jogát.
Hasonlóan problémás Az Országos Fogyatékosságügyi Tanács működése, aminek feladata, hogy lehetőséget teremtsen a fogyatékos személyeket képviselő civil és érdekvédelmi szervezeteknek arra, hogy a fogyatékosságpolitikai döntések meghozatala előtt véleményüket, javaslataikat eljuttassák a döntéshozók felé, de az elmúlt néhány év alatt lényegében csak formálisan működő testületté vált. Sőt a kiváltással kapcsolatos kérdések megtárgyalására több alkalommal is csak Szövetségünk kezdeményezésére került sor a Tanács összehívására, ahol lényegében csak utólagos tájékoztatás történt a már meghozott döntésekről, érdemi párbeszédre nem volt lehetőség.
Végül, a fejlesztéseket levezénylő SZGYF honlapján nem található meg semmilyen információ a kiváltással kapcsolatban, az első körben (2007-13) lezajlott fejlesztésekről egy rövid összefoglaló érhető csak el, míg az információkéréseket és személyes egyeztetések lehetőségét is elutasítja. Ugyan Szövetségünk a kiváltás előző és jelenlegi pályázati ciklusát is folyamatosan figyelemmel kíséri, a folyamat előkészítésével és megvalósításával kapcsolatos álláspontunkat, szakmai javaslatainkat rendre eljuttattuk az illetékes szervezeteknek és találkozókat kezdeményeztük a közreműködő szereplőkkel. Ezzel szemben tapasztalataink szerint az álláspontjaink miatt Szövetségünket, amely az intézetekben élő értelmi fogyatékos személyek legnagyobb hazai érdekképviselete, egyszerűen elzárták a programokban való érdemi részvétel lehetőségétől, néhány esetben pedig az intézetek dolgozóinak és lakóinak megtiltották a programjainkon való részvételt.
Beadványunk teljes formájában letölthető innen >>> AJBH_kitagolás_ÉFOÉSZ_beadvány