Könnyen érthető cikk a koronavírusról 10 – 2020. április 1.
Ez egy könnyen érthető cikk
a koronavírusról.
Az ÉFOÉSZ honlapján
és a Facebook oldalunkon
minden hétköznap megjelenik
egy könnyen érthető összefoglaló
a friss hírekről,
információkról.
A koronavírus egy vírusfajta,
ami betegséget okoz.
A betegség,
amit a koronavírus okoz,
hasonlít az influenzára
és tüdőgyulladást okozhat.
Eddig ezt a vírust nem ismertük.
Bővebben a koronavírusról itt olvashatsz:
https://efoesz.hu/egyeb/koronavirus-konnyen-ertheto-tajekoztato/
Magyarországon
több mint 500 emberről tudjuk,
hogy elkapta a koronavírust.
Tegnap sok adatot
megtudtunk a fertőzött emberekkel
kapcsolatosan.
Megtudtuk például,
hogy:
– Budapesten és Pest megyében
van a legtöbb fertőzött.
– A vidéki megyék közül
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
és Győr-Moson-Sopron megyében
van a legtöbb fertőzött.
– Heves megyében van
a legkevesebb fertőzött.
Azt is megtudtuk,
hogy az elhunytak közül
mindenkinek volt
másik
betegsége is.
Például szívbetegsége.
Akit érdekel például,
hogy pontosan:
– hány ember fertőzött koronavírussal,
– hány ember halt meg
a vírus által okozott betegségben,
– hány koronavírus tesztet
végeztek el az országban,
– hányan gyógyultak már meg,
az megnézheti
a www.koronavirus.gov.hu oldalon.
Azt eddig is tudtuk,
hogy az idősebb emberekre
és a más betegséggel küzdő emberekre
veszélyesebb a vírus.
Az adatok is
ezt erősítik meg.
Ezért is fontos,
hogytartsuk be
a kijárási korlátozásokat.
A kijárási korlátozás azt jelenti,
hogy az emberek
csak akkor hagyhatják el
az otthonukat,
amikor valami fontos dolguk van.
Ilyen dolog lehet például:
– amikor boltba kell menni
– amikor gyógyszertárba kell menni
– vagy fontos ügyeket intézni.
Fontos,
hogy reggel kilenc óra és dél közt
csak 65 év felettiek
mehetnek ügyeket intézni,
vagy vásárolni.
Ilyenkor a 65 évnél fiatalabb embereket
nem engedik be a boltokba.
A kijárási korlátozást
nem csak az időseknek
és a más betegséggel küzdő embereknek
fontos betartaniuk.
Bárki más is megbetegedhet
és megfertőzhet másokat.
Úgy is megfertőzhetünk másokat,
amikor nincsenek tüneteink.
Úgy is megfertőzhetünk másokat,
amikor nem tudjuk magunkról,
hogy fertőzöttek vagyunk.
Más fontos változások is történtek
Magyarországon.
Kedden a kormány
meghosszabbította
a koronavírus járvány miatt
hozott intézkedések határidejét.
Például azt a döntést hozták,
hogy továbbra sem kell
törleszteni a hiteleket
amíg a veszélyhelyzet tart.
A veszélyhelyzet alatti intézkedésekről
részletesen ezekben a korábbi
cikkeinkben olvashatsz:
– http://efoesz.hu/aktualis-esemenyek/konnyen-ertheto-cikk-a-koronavirusrol-1-2020-marcius-19/
– http://efoesz.hu/aktualis-esemenyek/konnyen-ertheto-cikk-a-koronavirusrol-4-2020-marcius-24/
Fontos még tudni,
hogy a posták
egyre rövidebb ideig vannak nyitva.
A tömegközlekedés,
például a buszok és villamosok
egyre ritkábban járnak.
Emiatt érdemes figyelni
az internetena híreket
és a kiírásokat
mielőtt elindulsz valahova.
Mit tegyek,
hogy ne kapjam el
a koronavírust
és ne fertőzzek meg másokat?
Az első és legfontosabb,
hogy maradj otthon!
Akkor is megfertőzhetsz másokat
amikor nincsenek tüneteid!
Gyakran moss kezet!
Fertőtlenítsd a kezed!
Ne adj puszit!
Ne ölelj meg másokat!
Ha betegnek érzed magad,
ne menj orvoshoz!
Inkább telefonálj a segítődnek
vagy a háziorvosodnak.
Így megállíthatjuk
a vírus terjedését.
Friss hírekért,
információért
figyeld a híreket,
és a kormány oldalát,
a www.koronavirus.gov.hu-t.
