
Könnyen érthető cikk a koronavírusról 4 – 2020. március 24.
Ez egy könnyen érthető cikk
a koronavírusról.
Az ÉFOÉSZ honlapján
és a Facebook oldalunkon
minden hétköznap megjelenik
egy könnyen érthető összefoglaló
a friss hírekről,
információkról.
A koronavírus egy vírusfajta,
ami betegséget okoz.
A betegség,
amit a koronavírus okoz,
hasonlít az influenzára
és tüdőgyulladást okozhat.
Eddig ezt a vírust nem ismertük.
Bővebben a koronavírusról ide kattintva olvashatsz.
Tegnap sok új dolog történt
a koronavírussal kapcsolatban
Magyarországon.
Még több embernél
mutatták ki
a koronavírust.
Ez várható volt.
Már az egész országban
vannak fertőzött emberek.
Sok olyan fertőzött van,
akiknek nincsenek tüneteik
és nem tudják,
hogy betegek.
Fontos tudni,
hogy ők is továbbadhatják
a betegséget.
Ezért is fontos,
hogy maradj otthon!
Téged is megfertőzhet más
és te is megfertőzhetsz másokat.
Magyarország miniszterelnöke,
Orbán Viktor
tegnap fontos dolgokat mondott.
Azt mondta, hogy
az állam segíteni fog
az embereknek
ebben a nehéz helyzetben.
Sok ember került
nehéz helyzetbe a koronavírus miatt.
Például nem tudnak járni dolgozni
vagy megszűnt a munkájuk
és ezért nincs pénzük.
Az egyik ilyen fontos dolog, hogy
a járvány ideje alatt nem fognak
senkit kilakoltatni az otthonából.
A kilakoltatás azt jelenti,
hogy valaki nem tudja fizetni
a lakásának a díját
és ezért ki kell költöznie
a lakásából.
A másik fontos dolog, hogy
a járvány ideje alatt
nem kell fizetni a hiteleket.
Vannak olyanok, akiknek
adót sem kell fizetniük.
A miniszterelnök azt is elmondta,
hogy sok orvosi eszközt
kaptunk Kínából.
Például:
– orvosi maszkokat,
– kesztyűket
– és ruhákat.
Ezek segítik a kórházakban dolgozókat,
hogy ne kapják el a vírust.
A koronavírus járvány
most már szinte
az egész világon megjelent.
Sok országban vannak fertőzött emberek.
Van, olyan ország,
ahol már nincs sok új beteg.
Ilyen ország például Kína.
Van olyan ország,
ahol még nagyon sokan betegek.
Ilyen ország például Irán
vagy Olaszország.
A járvány nagyon sok embert
érint a világon.
Emiatt nagyon sok
nemzetközi programot
le kell mondani.
Például elmarad
az Inclusion Europe,
tavaszi konferenciája is.
Az Inclusion Europe
egy nagy nemzetközi szervezet,
ami segíti
a fogyatékossággal élő embereket.
A konferencia
az oktatásról szólt volna.
Lemondtak más
nemzetközi programokat is.
Például lemondták
a Bajnokok Ligája foci bajnokság döntőjét.
Idén nyáron lenne az Olimpia.
Az Olimpián
nagyon sok sportágban
versenyez
nagyon sok ország
versenyzője.
Lehet,
hogy idén
nem lesz megtartva az Olimpia
vagy csak később tartják meg.
Mit tegyek,
hogy ne kapjam el
a koronavírust
és ne fertőzzek meg másokat?
Az első és legfontosabb,
hogy maradj otthon!
Akkor is megfertőzhetsz másokat
amikor nincsenek tüneteid!
Gyakran moss kezet!
Fertőtlenítsd a kezed!
Ne adj puszit!
Ne ölelj meg másokat!
Ha betegnek érzed magad,
ne menj orvoshoz!
Inkább telefonálj a segítődnek
vagy a háziorvosodnak.
Így megállíthatjuk
a vírus terjedését.
Friss hírekért,
információért
figyeld a híreket,
és a kormány oldalát,
a www.koronavirus.gov.hu-t.